Hoppa till sidans innehåll

5 tips för fysisk aktivitet i jul

21 DEC 2016 11:25
Jullov och ledighet innebär för många studenter en resa bort från studieorten och bort från sitt vanliga gym eller förening. Därför ger vi här fem tips för att hålla igång även när förutsättningarna inte ser ut som de brukar.
  • Uppdaterad: 12 DEC 2017 11:53

  1. Löpning eller annan konditionsträning utomhus. Det bästa med löpning är att det fungerar när som helst och var som helst, oavsett väder och vind, och det går att variera i all oändlighet: distanspass, intervaller, löpskolning, löpstyrka, osv… Ta en springtur mitt på dagen och passa på att ge kroppen D-vitamin och dagsljus samtidigt som du rör dig. För dig som inte vill, kan eller orkar springa fungerar självklart en promenad lika bra. Eller kanske har du turen att befinna dig i en del av landet där det finns snö eller is och en möjlighet till att åka skidor eller skridskor?



  2. Träna styrka hemma. Det finns mängder av videos, bilder och andra instruktioner på internet med tips på bra övningar att göra hemma i vardagsrummet eller utomhus: burpees, mountain climber, armhävningar, crunches, planka, jumpsquats, osv. Listan kan göras lång, så det är bara att googla. Kanske är det annars dags att testa ett yogaprogram för både ökad styrka, rörlighet och lite lugn i julstressen? Mecenat och internettjänsten Yogobe erbjuder just nu alla studenter gratis medlemsskap till och med 31 augusti 2018

  3. Leta upp ett utegym. I många städer finns idag så kallade utegym dit vem som helst kan gå och träna.

  4. Tänk socialt och slå två flugor i en smäll. Ta med dig kompisarna eller familjen ut på en promenad, en löptur eller varför inte en dag i pulkabacken, slalombacken, på isen eller i skidspåret? Att springa upp och ned för backen eller att åka slalom, skridskor eller skidor är också motion. Om ni inte har snö finns mängder av andra lekar som innebär rörelse och är roliga även för vuxna, men som man ofta inte lekt sedan barnsben.



  5. Den bästa träningen är den som blir av! Ha inte så stora krav på dig själv och din träning, kanske är det andra saker - familj, vänner eller bara vila - som är viktigare för dig att fokusera på just nu. Femton minuters löpning, promenad, skidor eller till och med snöskottning är bättre än inget alls. 
Skribent: Josefin Trogen
E-post: Adressen Gömd

 

Postadress:
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0104765490
E-post: This is a mailto link